J. Kačerausko ir M. Valiulio archyvo nuotr.

Ralis ir Dakaro ralis

Populiariausia automobilių sporto šaka galima įvardinti ralį, kuris taip pat turi kelias atmainas. Dakaro ralis, paprasčiau vadinamas Dakaru, tai – kasmetinės bekelės ralio lenktynės, organizuojamos nuo 1978 m. Šios lenktynės sulaukia itin gausaus ne tik žiūrovų, bet ir pačių lenktynininkų dėmesio iš viso pasaulio. Šios rūšies ralį, kaip teigiama, labiau tiktų vadinti maratonu per bekeles, kadangi visos transporto priemonės – motociklai, keturračiai, automobiliai ir sunkvežimiai – privalo brautis per purvynus, dykumas ir kalnus, akmeningas ir uolėtas trasas, o per dieną įveikiama 700–900 km tokio pobūdžio trasų.

Šiųmetis Dakaro ralis vyko sausio 5–17 d. Saudo Arabijoje, o vakar paskelbtas iškilmingas Dakaro ralio uždarymas. Jame, kaip ir kasmet, buvo galima išgirsti gerai lietuviams žinomas lenktynininkų pavardes – V. Žala, B. Vanagas, A. Juknevičius, A. Gelažninkas ir kiti. Dakaro ralyje 13 dienų ekipažai varžėsi smėlingose kopose, įveikė net 5 tūkst. km, o du lietuvių ekipažai – V. Žalos ir S. Jurgelėno, B. Vanago ir F. Palmeiro – beveik visuose etapuose patekdavo į TOP–20. Tačiau didžiausių ovacijų ir susižavėjimo sulaukė V. Žalos ir S. Jurgelėno ekipažas, jau pirmojo etapo metu užnugaryje palikęs garsiausius pasaulio lenktynininkus.

Kita, ne ką mažiau populiari, automobilių sporto rūšis – ralis. Jo metu lenktyniaujama gamykliniais automobiliais, kurie yra specialiai pritaikyti šiam čempionatui. Dažniausiai lenktynių metu važiuojama iš vieno taško į kitą, sujungiant kiekvieno ruožo įveikimo laiką. Šiuo metu populiariausiu raliu Lietuvoje, be abejonės, įvardijamas „Samsonas Rally Rokiškis“ – Lietuvos automobilių ralio čempionato etapas, kuris Rokiškyje pirmą kartą surengtas 2017 m. Jame dalyvavo ne tik tautiečiams geri žinomi lenktynininkai, tokie kaip V. Žala ar B. Vanagas, tačiau ir rokiškėnas Matas Valiulis.

Šturmanui svarbi intonacija ir šaltas protas

M. Valiulis – šturmanas, užėmęs antrąją vietą Lietuvos automobilių ralio čempionato 2WD (automobiliai, varomi viena ašimi) klasėje bei 2017 m. iškovojęs 11 vietą bendroje bei pirmąją vietą klasėje legendiniame ralyje „Saaremaa Rally“ Estijoje. Pastarajame startavo per 160 dalyvių. Šiam šturmanui ne svetimi ir gimtajame mieste vykstančio „Samsonas Rally Rokiškis“ greičio ruožai. Kaip teigia M. Valiulis, namų sienos nepadėjo: pirmaisiais metais užimta trečioji vieta, 2018 m. sugedo reduktorius, o pernai, nors pirmoji diena buvo itin sėkminga, per kitas dvi dienas lūžo po ašį, tad paskutiniame greičio ruože teko likti tik žiūrovais Jauno rokiškėno teigimu, šis ralis yra kaip namų ralis, nes pagrindinis komandos partneris „Rokiškio sūris“ yra tiek komandos, tiek vienas ralio rėmėjų. Be to, M. Valiulis džiaugiasi, kad būtent Rokiškyje vykstančiame ralyje lenktynininkai sutinka daugiausia sirgalių.

Šturmano pagrindinis darbas – gerai sudaryti ralio stenogramą, tinkamu metu ir tinkama intonacija, gerai ir tiksliai ją perduoti vairuotojui tam, kad jis kuo greičiau ir tiksliau įveiktų greičio ruožą. Šis darbas neretai tampa kupinas iššūkių, o sunkiausia yra neparodyti vairuotojui, jog galbūt važiuojama šiek tiek per greitai ir išlikti šaltam.

Ekipažui, anot M. Valiulio, svarbiausia yra pasitikėjimas. Kuo ilgiau vairuotojas ir šturmanas dirba kartu, tuo glaudesnis ryšys užsimezga, tuomet atsiranda vienas kito supratimas net iš pusės žodžio. Tik daug metų kartu važiuojantys ekipažai skina didžiausias pergales, nes tam reikalingas puikus susikalbėjimas.

Išsamiau skaitykite „Gimtajame…“

Greta ŠLIURPAITĖ

Rašyti komentarą

avatar
  Subscribe  
Informuoti apie