blank

Nuo Naujų metų sportuosiu…

Metų sandūra gali būti išties puikus metas naujoms pradžioms – pavyzdžiui, sveikesnio ir aktyvesnio gyvenimo. Dėl to tikslas pradėti sportuoti, bėgioti ar kas rytą daryti mankštą atsiduria daugelio naujametinių pasižadėjimų sąrašuose. Išlikti motyvuotiems ir šio pažado nepamiršti vos po savaitės ar dviejų gali padėti keletas paprastų patarimų.

Visų pirma, ko nors siekti visuomet yra lengviau, jei tai teikia malonumą. Dėl to, kalbant apie sportą ir aktyvų laisvalaikį, visuomet svarbu pasirinkti tokią veiklą, kuria būtų galima iš tiesų mėgautis. Siekiant gyventi aktyviau ir sveikiau, nebūtinai reikia lankyti sporto klubą ar treniruoklių salę, nors tai, be abejo, taip pat gali būti puikus būdas palaikyti formą. Visgi aktyvių veiklų sąrašas yra itin platus ir kiekvienas gali atrasti kažką artimo sau – nuo paprasčiausios rytinės mankštos ar pasivaikščiojimo iki funkcinių treniruočių, krepšinio ar bokso užsiėmimų.

Sportuojant taip pat labai svarbu užsibrėžti aiškius tikslus. Kai jų nėra, pasižadėjimas sportuoti tėra abstraktus siekis, dažnai taip ir liekantis planų ir ketinimų, o ne konkrečių veiksmų lygmenyje. Tiesa, tikslai ir lūkesčiai turėtų būti realistiški ir tapti ambicingesni palaipsniui. Iš karto užsibrėžus per daug, tikslas dažnai lieka nepasiektas ir prarandama motyvacija sportuoti toliau. Pradžiai tikslu galėtų tapti rekomenduojamos minimalios fizinio aktyvumo normos – 150 minučių vidutinio intensyvumo ir 75 minutės aerobinės veiklos per savaitę.

blank

…sveikiau maitinsiuosi…

Pasilepinus dažnu atveju gausiais, tačiau nebūtinai itin sveikais, šventinio stalo malonumais, daug kam kyla minčių apie savo mitybos pagerinimą. Dėl to ir vienas dažniausių naujametinių pažadų yra pradėti maitintis sveikiau. Tačiau kaip tai padaryti, kai pagundų netrūksta, o greitas gyvenimo tempas neretai trukdo savo mitybai skirti pakankamą dėmesį?

blankNorint pagerinti savo mitybos įpročius, visų pirma, svarbu žinoti, kokiam maistui teikti pirmenybę, o kokio vengti. Tam pravartu atminti lėkštės proporcijų taisyklę. Jos esmė paprasta – pietų ar vakarienės lėkštėje pusę maisto turėtų sudaryti daržovės ir šakniavaisiai, ketvirtadalį – sudėtingųjų angliavandenių ir skaidulų šaltiniai – grikiai ar kitos kruopos, pilno grūdo ryžiai ar makaronai, bulvės. Likęs ketvirtadalis turėtų tekti daug baltymų turintiems produktams – paukštienai, žuviai ir jūros gėrybėms, ankštinėms daržovėms. Tokios proporcijos padeda užtikrinti subalansuotą mitybą.

Šios taisyklės laikytis lengviau iš anksto planuojant savaitės valgius ir pagal tai susidėliojant maisto produktų sąrašą apsipirkimams. Spontaniški apsipirkimai – ypač išalkus – paprastai veda prie mažiau sveikų pasirinkimų, greitų užkandžių ir pusfabrikačių, daug cukraus ar nenaudingų riebalų turinčių produktų. Dėl to į parduotuves geriausia keliauti tikslingai. Net ir tuomet, kai tenka kažką užkąsti greitai, pravartu patikrinti užkandžių sudėtį ir rinktis natūralesnius gaminius.

…mesiu rūkyti…

Visiška naujametinių pažadų klasika yra tikslas mesti rūkyti. Tačiau „lengviau pasakyti nei padaryti“ šiuo atveju yra ypač taiklus apibūdinimas. Priežasčių mesti rūkyti yra daugiau nei pakankamai. Rūkymas yra vienas žalingiausių įpročių, keliančių didžiulį pavojų sveikatai. Cigaretei degant aukštoje temperatūroje išsiskiria dūmai, kuriuose yra tūkstančiai chemikalų – dervų, netoli šimto skirtingų kancerogenų, anglies monoksido ir dar daug kitų. Šios kenksmingos medžiagos sukelia aibę sveikatos problemų: nuo kvėpavimo sistemos bei širdies ir kraujagyslių ligų iki įvairių organų vėžio.

blankNepaisant šio pavojaus, mesti rūkyti dažnai yra tikras iššūkis. Taip yra dėl to, kad tabako veiklioji medžiaga nikotinas, nors pats savaime nėra toks kenksmingas ir vėžio nesukelia, tačiau lemia rūkymo priklausomybę. Pripratus prie nikotino, norisi cigaretę prisidegti vėl ir vėl. Šį norą gali būti labai sunku suvaldyti, nes nikotinas stimuliuoja su malonumo pojūčiu susijusius smegenų centrus.

Norint išvengti cigarečių dūmuose esančio nuodų kokteilio, geriausias būdas – šio žalingo įpročio visai atsisakyti. Tai gali padėti padaryti atsikratymas visko, kas primena cigaretes. Namuose turėtų nelikti ne tik pačių cigarečių, bet ir visko, kas primena jas. Dėl to nusprendus mesti rūkyti, verta gerai išvalyti ir išvėdinti namus, išplauti cigarečių kvapo prisigėrusius rūbus, išmesti pelenines, žiebtuvėlius. Taip pat svarbu nukreipti savo mintis nuo noro rūkyti ir užimti save gerą savijautą skatinančioms veiklomis – pavyzdžiui, sportu. Jis, kaip ir nikotinas, lemia dopamino smegenyse išskyrimą, todėl gali padėti mesti rūkyti. Galiausiai, tikslo išsivaduoti iš cigarečių jungo siekti gali būti lengviau už sėkmę skiriant sau tam tikrą atpildą – pavyzdžiui, nerūkius mėnesį galima sau pasidovanoti kokią nors pramogą ar dovaną.

Visgi, jei nepavyksta arba nėra motyvacijos, noro visiškai atsisakyti šio žalingo įpročio, neigiamą poveikį sveikatai galima sumažinti iškeitus cigaretes į nikotino gaminius, kurie išskiria nikotiną be degimo. Jie leidžia rūkančiajam gauti įprastą nikotino kiekį, tačiau neišskiria pavojingų medžiagų, kurios išsiskiria cigaretei degant, arba jų išskiria ženkliai mažiau. Todėl, manoma, kad iškeitus cigaretes į tokius produktus,  dėl to rizika sveikatai mažesnė. O tai yra didelis žingsnis kitų metų užsibrėžto tikslo link.

…ir taupysiu

Metus rūkyti galima ne tik apsaugoti sveikatą, bet ir nemažai sutaupyti, o tai yra dar vienas populiarus naujiems metams užsibrėžiamas tikslas. Jis ypač aktualus šiandieninėje ekonominėje situacijoje, kai augant kainoms poreikį taupyti jaučia daugelis.

Tikslas sutaupyti visuomet turėtų prasidėti nuo kruopštaus asmeninių ar šeimos finansų planavimo. Tam reikia sudaryti biudžetą, kuriame atsispindėtų visos šeimos pajamos ir išlaidos. Kontroliuojant išlaidas, finansų ekspertai dažnai rekomenduoja taikyti 50/30/20 taisyklę. Pagal ją būtinosioms išlaidoms, tokioms kaip komunalinių sąskaitų ir paskolų įmokų apmokėjimui, kitų finansinių įsipareigojimų vykdymui, maisto produktams, reikėtų nusimatyti apie pusę pajamų. Trečdalį jų galima skirti nebūtiniems pirkiniams, o 20 proc. – taupymui.

Taupymui skirtas lėšas geriausia kaupti atskiroje sąskaitoje, kurią papildyti reikėtų kaskart gavus pajamų. Be abejo, išaugus pragyvenimo kaštams tai padaryti gali būti sudėtinga. Visgi galimybių sutaupyti galima atrasti efektyviau naudojant elektros energiją, geriau planuojant apsipirkimus, atsisakant nebūtinų pirkinių ir pramogų, tam tikrų būtinų daiktų ar produktų įsigyjant tuomet, kai jiems taikomos nuolaidos ar akcijos. Svarbu reguliariai peržiūrėti savo išlaidas ir įsivertinti, kuriose srityse jas galima sumažinti. Tam pravartu kaupti apsiperkant gaunamus čekius, peržiūrėti bankų išrašus, pasitelkti išlaidas sekti ir kontroliuoti padedančias programėles.

 

saukstasakute
Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Komentarai
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus

Rekomenduojami video: