Projekto rėmėjo logotipas
Projekto rėmėjo logotipas
Ten, kur kadaise augo miškai, XV-XVI amžiuje įsikūrė Kirkūnų kaimas. Jei anksčiau čia kas ir  gyveno, tai per karus, marus ir badmečius išmirė. Manoma, kad ten, kur dabar plyti Kirkūnų kaimas, apsigyveno žmonės, atsikėlę nuo Kurklių iš Anykščių krašto: tarmė labai panaši į anykštėnų, o dauguma kaimo gyventojų pavardžių – Kurkliečiai. Spėjama, jog kiti  gyventojai  čia atsikėlė gerokai  vėliau ar į Kirkūnus atėjo  užkuriom…
Šis tarp Rokiškio, Obelių ir Lukštų įsiterpęs ir tarsi niekuo neypatingas kaimas kadaise užaugino daug žymių žmonių. Jų gyvenimo istorijas, prisiminimus surinko ir užrašė šiame kaime gimę Antanas Vedeika ir  Zita Laucytė-Stalauskienė, o  istorikas Petras Blaževičius, kelių knygų apie rajono kultūrą, sportą ir istoriją autorius, atidavė duoklę šiame kaime užaugusioms žymioms seserims aktorėms.  
Iš P. Blaževičiaus rankraščio 
„Apie seseris Kurmytes“
Aktorė „iš Dievo  malonės“
„Tarp geriausių Rokiškio krašto žmonių garbingą vietą užima Kirkūnų kaimo valstiečių dukra Ona Kurmytė ir jos sesuo Bronė, įėjusios į Lietuvos teatro istoriją, kaip savitos ir išskirtinės asmenybės“, – rašo istorikas P. Blaževičius.
Kirkūnų kaime gimusios aktorės Onos  Kurmytės  pavyzdys  paskatino  ne  tik  jos  seserį,  bet  ir  kitas Rokiškio krašto moteris pasirinkti aktorės kelią ir įeiti į garsiausių kraštiečių Garbės  galeriją. 
Ona gimė 1901 m. balandžio 2 d. Rokiškio apskrityje, Obelių valsčiuje, Kirkūnų kaime, neturtingų valstiečių šeimoje. Būdama šešerių metų, kartu su tėvais, palikusi gimtuosius Kirkūnus, apsigyveno Petrapilyje. Paūgėjusi mokėsi Šv. Kotrynos gimnazijoje, Imperatoriškojo Aleksandro teatro vaidybos studijoje, Juozo Vaičkaus dramos mokykloje, tačiau nieko kaip reikiant negalėjo užbaigti dėl „karo sumaiščių ir revoliucijų peripetijų“. Teofilija Vaičiūnienė prisimena, kad ji ir Ona Kurmytė  buvo  pradėjusios „lankyti  Gaidekurovo  dramos  studiją, bet po keleto dienų Ona dingo. Matyt, nepatiko jai  atmosfera“. 
Vaidinti  Ona  pradėjo J. Vaičkaus „Skrajojančiame teatre“ Petrapilyje. Pirmieji jos vaidmenys  buvo Vilkienė  P. Vaičiūno  pjesėje „Pražydo nuvytusios gėlės“ (1916 m.), Henrieta to paties  autoriaus kūrinyje „Aukos“ (1918 m.) ir Merčiutkina  A. Čechovo „Jubiliejuje“. T. Vaičiūnienė rašė ir apie 1919 m. vasarą Petrograde, Lietuvių  klube, repetuojamas  H. Zudermano „Jonines“, režisuojamas Juozo  Bieliūno, kilusio iš Rokiškio krašto. Šiame spektaklyje vaidino ir Ona Kurmytė.  Vaidinti  jai  dažniausiai  pavykdavo  puikiai – intuicija  ir  talentas  neapvildavo. 
Be abejonės, rusų kultūros didmiestyje Ona prisikaupė gyvenimiškos ir meninės patirties. 1920  m.  spalio  mėnesio  pradžioje  nedidelis  Lietuvių  klubo  vaidintojų  būrelis,  kuriame  buvo  ir  Ona  Kurmytė,  kartu su J. Bieliūnu grįžo į Vilnių. 1920 m. lapkričio 10 d. Ona Kurmytė kartu su kitais  vienuolika J. Vaičkaus  trupės narių pasirašė sutartis dėl darbo Dramos vaidykloje Kaune. 1920 m. gruodžio 19 d. įvyko J. Vaičkaus režisuoto spektaklio „Joninės“ premjera, kurią K. Puida įvertino  kaip šablonišką, tačiau teigiamai pažymėjo O. Kurmytės (Marikė), P. Tendžiulytės (Trudė) ir P. Kubertavičiaus (Fogelroiteris ) vaidybą. 
Nemirkė silkės… 
Pačius gražiausius ir svarbiausius savo kūrybos teatre metus Ona Kurmytė praleido Kauno dramos  teatre. Kaip pabrėžė A. Vengris, „fiziniai duomenys leido jai išvystyti plastiką, o žemas, duslokas  gerklinis balsas ir audringai karštas temperamentas – vaidinti ir jaunai senyvas moteris, visokias  burtininkes, raganas ir dramatiškas valdoves“. T. Vaičiūnienė,  apibūdindama  Onos  išvaizdą,  rašė,  kad  ji „aukšta, liekna, su šviesiais vešliais aukso spalvos plaukais ir didelėmis,  mėlynomis, išraiškingomis akimis“. O štai kalbėdama apie ją kaip aktorę ir žmogų akcentavo, kad  „didelio temperamento, plataus diapazono, grynai intuicijos aktorė ir stichinio charakterio  žmogus. Jos gyvenimo būdas buvo visiems žinomas, atviras ir prieinamas. Ji nieko nesivaržė ir  neslėpė. Jeigu  ką  mylėjo – mylėjo atvirai, bet jeigu ko nekentė – nekentė irgi atvirai. Tiems,  kuriuos  ji  šiandien  myli, atiduos paskutinius marškinius, pasidalins paskutiniu duonos kąsniu,  bet kai supyks, nesivaržys dėl keršto priemonių. Laimė, kad tas įkarštis greit praeidavo ir niekas  rimtai nuo jos nenukentėjo. Jeigu vakarykštis priešas užeidavo pas ją, dar jį ir pavaišindavo“. 
XX a. trečio dešimtmečio pradžia buvo nelengva. T. Vaičiūnienė  prisiminė, kad 1921 m. ilgesnį  laiką aktoriai negaudavo atlyginimo. „O. Kurmytė susilaukė dukrelės ir, kai nebūdavo ko valgyti,  pirkdavo silkę ir valgydavo ją neišmirkytą, kad daugiau išgertų vandens ir turėtų daugiau pieno  savo mergaitei“.  Pasak Teofilijos, jos su  Ona netgi „suknelę išeiginę turėjo vieną“.      
O teatre? Jau 1923 m. rašytoja O. Pleirytė-Puidienė almanache „Kūrybos keliais“ rašė: „Tačiau  gabiausioji mūsų vaidylė buvo p. Kurmytė, tikras talentas ir taip vadinamoji Dievo dovana, kuri  mokėjo pasireikšti veik žalioje medžiagoje. Negaliu spėti,  ar  artistė  buvo  nors  kiek  specialiai  studijavusi  scenos  mokslą, šiaip jau ji buvo veik bemokslė, o vienok kiek artizmo ir inteligencijos, kiek savitumo  ir  kūrybos  jos  interpretacijoje.  Ar ji  buvo  komedijoje  ar dramoje,  jos vaidyboje nepastebėdavai jokio šablono, nieko dirbtino.  Kiekvienai  savo  rolei  ji  mokėdavo  surasti  ne  tik  naujų  formų,  bet  ir  naujo  turinio.“
Tarp jos vaidmenų,  sukurtų Kaune iki 1923 m., pažymėtina teta iš S. Čiurlionienės „Pinigėlių“,  Gerta iš J. Žulavskio „Ijolės“, žydė Potašienė iš Glaso ir Kleino komedijos „Potašas ir  Perlamutras“  bei  teta  Tesman  iš  „Hedos  Gabler“.  Vien  1925  m.  Ona  Kurmytė  sukūrė  net   tris  vaidmenis: Vitichės – G. Hauptmano „Paskendusiame varpe“, Jordžio – H. Ibseno  „Šiaurės  karžygiuose“ ir  senės  La  Frošar – A. Denerio  ir E. Kormono „Dviejose našlaitėse“. Apie  pastarąjį  spektaklį  A. Vengris  akcentuoja: „Tai  buvo  1925  m. pradžia.  Aktorė  ėjo  vos  24-uosius,  o jau  sugebėjo  sukurti  tokį  ryškų  ir  įspūdingą  Paryžiaus  padugnėsna  nugramzdintos  moters – valkatos, girtuoklės ir žiaurios plėšikės paveikslą, kad ilgainiui jis, per du ištisus  dešimtmečius  rodomas  scenoje,  neišdildomai  įsirėžė  publikos  bei  teatro  žmonių  atmintyje.  Jis  tapo  savotišku  Kurmytės  charakterinės  vaidybos  sinonimu. Net  ir  po  šio  spektaklio  atnaujinimo  1932 m. (režisierius B. Dauguvietis) Kurmytės persikūnijimo galia triumfavo. Ji  žadino  giliai  siekiančias  kritikų  refleksijas.“ Tarp  trečio  dešimtmečio  O. Kurmytės  vaidmenų – ir  Dalia  (P. Vaičiūno  „Nuodėmingas  angelas“, 1927 m.), uošvienė  (L. Pirandelio  „Šiaip  arba   taip“, 1928 m.),  Gerda  (V. Mykolaičio-Putino „Valdovas“, 1929 m.), Eglė (V. Krėvės  „Šarūnas“, 1929 m.), madam Tuazel („Pirmasis skambutis“, 1929 m.). I. Aleksaitė, rašydama apie Onos  sukurtą  uošvės  paveikslą  spektaklyje  „Šiaip  arba  taip“, teigia: „Tik  pats B.  Dauguvietis  ekspresyviai  vaidino  žentą,  ir  jo  dramatiška  uošvienė  Ona  Kurmytė  išsiskyrė  iš  visų  atlikėjų.“ Apie  madam  Tuazel  „Lietuvių  teatre  1918-1928“ (V., 1981 m.)  rašoma,  kaip  apie  vaizdingai  sukurtą  komedijinį  vaidmenį. Apie Eglę „Šarūne“ – vėl  liaupsės.  Cituoju  A. Vengrį: „Ir dabar dar matau Kurmytės Eglę, su Jurašiūnaitės Vovere tarp  baltų  beržų  pinančią  ilgesingas  meilės  svajones,  o  paskui – pamišusią, klaidžiojančią su vainikėliu ant galvos, kaip gyvą  priekaištą  ją  apvylusiam  Alūnui  ir  jos  meilės  nesupratusiam Šarūnui.  Šis  vienas  tragiškiausių  lietuvių  moterų  paveikslų  Kurmytės  interpretacijoje  įgijo  sceniško  konkretumo  ir  poetinio  vaizdingumo.“  
Tarp  ketvirto  dešimtmečio  O. Kurmytės  vaidmenų  minimi  Sara  (J. Žulavskio  „Sabbatai  Cevi“, 1931 m.),  Elžbieta (F. Šilerio „Marija Stiuart“, 1937 m.), Gonerilė (V. Šekspyro  „Karalius  Lyras“, 1937 m.). Aktorės  sukurta  Elžbieta buvo grubi ir žiauri despotė, plačios, stačiokiškos  eigasties, duslaus balso, kapotų judesių. Pasak  A. Vengrio, „N. Vosyliūtė  laiko Marijos  vaidmenį   didžiausiu  savo  laimėjimu.  Kurmytės  Elžbieta  buvo  ne menkesnis  pasiekimas“. Nuo 1940 m. aktorė vaidino daugiausia motinas: M. Gorkio „Miesčionyse“, 1940 m.; Š. Gergelio  ir  S. Litovskio  „Motinoje“, 1940 m.;  Se Man Iro „Prieš  mūšį“, 1951 m.; I. Popovo „Šeimoje“, 1951 m.
               
Aktorės  šedevras – motina Rūkienė
Bene  geriausia  jos  motina – Rūkienė  J. Baltušio pjesėje „Gieda  gaideliai“ (1948 m.). O. Kurmytė tarsi auksakalys kūrė monumentalų charakterį, kuriame atsiskleidė  didelis  gyvenimiškos  teisybės ir galingo temperamento aktorės talentas.
Aktorius Antanas Mackevičius prisiminė taip: „Vienas aktorės šedevrų, sukurtų pokariniais  metais,  buvo  Rūkienės  vaidmuo  Baltušio  dramoje „Gieda gaideliai“, kupinas nepaprasto  sodrumo, aistros  ir, jei  taip  galima  pasakyti, skulptūriškumo. Tokio nepermaldaujamo  buožiškos  prigimties  demaskavimo  ir  pasmerkimo mūsų  lietuviškoje  scenoje  neteko  matyti  nei  prieš  tai,  nei  po  to.  O  žiūrovai  eidavo  į  teatrą  po  kelis  kartus  pažiūrėti  tik  Rūkienės – O. Kurmytės.“
1950 m.  Ona  Kurmytė    sunkiai  sirgo.  Į  Kauno  teatrą  įsiliejus  gausiam būriui   Maskvos  A. Lunačarskio  teatro  meno  auklėtinių,  O. Kurmytė  su  būriu  savo  kolegų  nuo  1952  m.  sausio 1 d. buvo  perkelta  į  Kauno  jaunojo žiūrovo teatrą, kuriame dar spėjo sukurti  savo  paskutinį  vaidmenį – motiną D. Ščeglovo  pjesėje „Pabėgimas“. 
1952 m. gegužės  31 d.  Ona  Kurmytė-Mazurkevičienė  mirė, palaidota  Eigulių  kapinėse. T. Vaičiūnienė  rašė: „Kas matė Oną  Kurmytę, sutiks  su  manim, jog  tai  buvo  didelė  aktorė. Paaukojo  ji  teatro  menui,  kurį  begaliniai  mylėjo, savo  jaunystę,  grožį, sveikatą, netgi  gražų  balsą. Vaidindama  charakteringas  herojes,  kalbėjo  ne  savo  balsu,  pažeidė  balso  stygas… Ir  gyvenime,  ir  scenoje  Kurmytė  mėgo  stichiją. Nemokėjo  savęs  niekur  tausoti. Užtat  ir  sudegė  pasiekusi  didžiausio  kūrybinio  subrendimo,  turėdama  tik  penkiasdešimt  vienerius  metus.“ Aktorė Ona Kurmytė yra „tartum viena mūsų praeities teatro kolonų, be kurios jo fasadui trūktų esminio bruožo“. 
Sesers pėdomis… 
Aktorės  Onos  Kurmytės  sesuo  Bronė  gimė  1913 m. rugpjūčio  15 d. Sankt  Peterburge.  Su   teatru  ji  susipažino  dar  vaikystėje.   Iš  pradžių  ji  svajojo  apie  baletą, mokydamasi  mokykloje įstojo  į  Kauno Valstybės  teatro  baleto studiją, dalyvavo P. Čaikovskio „Spragtuko“ ir „Gulbių  ežero“ spektakliuose. Baleto  studiją  ji  baigė 1929  m., būdama šešiolikos  metų.  1930 m. įstojo į  valstybės  teatro  Vaidybos  mokyklą, Boriso  Dauguviečio  kursą,  kurį  baigė  1933 m. kartu  su Galina Jackevičiūte, Aleksandru  Kernagiu,  Baliu Lukošiumi, Emilija  Platušaite, Vanda Lietuvaityte bei būsimu vyru – Juozu Monkevičiumi. 1933-1940 m. Bronė dirbo Valstybės  teatre  Kaune. 1933 m. kovo 14 d. ji debiutavo Sebastijano  vaidmenyje  V. Šekspyro „Dvyliktoje  naktyje“.  Šio  laikotarpio jos įsimintiniausi  vaidmenys: Julija  A. Ostrovskio  pjesėje „Pelninga  vieta“ (1938 m.) ir  Inken  Peters  G. Hauptmano  kūrinyje „Prieš  saulėlydį“ (1939 m.). Rašydamas  apie  pastarąjį spektaklį, Jurgis  Blekaitis pabrėžė, kad  režisierius R. Juknevičius „mokėjo  naujai  įžvelgti: tiktai didelis menininkas  galėjo pamatyti nepatyrusios  Bronės Kurmytės asmeny  būsimą žavią  Inken  Peters  iš  „Saulėleidžio“. Dar kitame  straipsnyje  pažymėjo, kad  „Romualdo Juknevičiaus rankose  atsiskleidė Bronė Kurmytė Hauptmano  dramoje  „Prieš  saulėlydį“.
1940 m., įsteigus  Valstybės  teatrą  Vilniuje,  Bronė  buvo  perkelta  į  sostinę, kur dirbo  iki  1942 m., kada  su vyru  J. Monkevičiumi  grįžo  į  Kauną. Vilniuje  ji  vaidino Maričę  R. Juknevičiaus 1940 m. pastatytoje  H. Hejermano  dramoje „Viltis“.  1941 m. balandžio mėnesį Vilniaus  teatre  įvyko V. Ivanovo pjesės „Šarvuotis 14-69“ (režisierius R. Juknevičius) premjera. Šiame spektaklyje  Bronė  vaidino  Peklevanovo  žmoną  Mašą. 1942-1949 m.  B. Kurmytė  buvo Kauno didžiojo  teatro  aktorė. Tai buvo nelengvas  laikotarpis.  Jos  vyras, Kauno  dramos  teatro  vyriausiasis  režisierius  J. Monkevičius  vėlyvą  1943 m. rudenį, grįžtantis  po spektaklio į  savo vienaukštį  namelį  Juškos  gatvėje, buvo nužudytas. Našlaičiais liko sūnus  Juozas  ir  duktė  Kamilė.
1945 m.  A. Kupstas teatre  pastatė  I. Kelman spektaklį  „Laputės“, kuriame Bronė  Kurmytė vaidino Redžiną.  „Redžina – vienas geriausių  aktorės vaidmenų. Santūrumas, žavi  šypsena slepia  šios  moters valingą  jėgą, negailestingą  godumą, blaivų, toliaregį  protą. Bronė Kurmytė  sukūrė  apibendrintą  gudrios  ir negailestingos „laputės“ paveikslą“. Tuo tarpu P. Kubertavičiaus  režisuotoje  J. Baltušio pjesėje „Gieda gaideliai“ Marytės vaidmuo Bronei Kurmytei nelabai pavyko. Užtat  būtent šiame  spektaklyje vėl sublizgėjo jos  sesers  Onos, vaidinusios  Rūkienę, talentas.   B. Kurmytė  keletą  vaidmenų  sukūrė  ir  kino  filmuose.  1957 m. Lietuvos  kino studijos  pastatytame  filme  vaikams  „Žydrasis  horizontas“  ji  vaidino  Vytuko  mamą,   nusifilmavo  Almanto  Grikevičiaus  1969 m. pastatytame  filme „Ave, vita“ ir  režisieriaus  Algirdo  Dausos  1970 m.  juostoje „Tas  prakeiktas  nuolankumas“.       
1964 m. aktorei suteiktas  Respublikos  nusipelniusios  artistės  vardas.   Tačiau,  kaip   pabrėžė  teatro  ir  kino  žmogus   Julijonas  Juozas  Lozoraitis, „ji niekada  nepasiekė tokių aukštumų,  kuriomis  buvo  apdovanota  sesuo  Ona  Kurmytė“.  1975 m. balandžio  4 d. Bronė Kurmytė  mirė  Kaune  ir,  kaip  ir  jos  sesuo,  palaidota  kairiajame  Neries  krante  esančiose  Eigulių  kapinėse. 
Išsibarstė po pasaulį   
Kirkūnų kaimo metraštininke vadinama šiame kaime gimusi ir užaugusi, dabar Rokiškyje gyvenanti  Zita Laucytė-Stalauskienė. Ji surinko ir  užrašė ne tik Kosto Laucės šeimos, bet ir Kirkūnų šeimų istorijas. 
Iš Zitos Laucytės-Stalauskienės
rankraščio „Kosto Laucės šeima“
Į vienkiemį, į tremtį
Mūsų senelis Matas Laucė (gim. 1870 m.) su žmona Viktorija Deksnyte turėjo dvi dukras ir tris sūnus. Šeima gyveno ulyčioj šalia Vedeikų sodybos. Kai kirkūniečiai gavo žemės ir kėlėsi į vienkiemius, Matas Laucė gavo 22 ha, įskaitant gabalą šlapių Baltupio pievų. Manė, kad šeima didelė, žemę dirbti bus kam. Bet sūnus Edvardas išvyko į Ameriką ieškoti darbo ir laimės. Jo dukra ir anūkai dabar gyvena San Paule, Brazilijoje. Kitas sūnus Ignotas, vienišius, pasitraukęs nuo vokiečių karo pradžioje, mirė Rusijoje. Mato dukros ištekėjo: Ona už Augusto Čepelio į Skemus, Karolina už Adolfo Garškos į Didsodę. Sūnus Kostas (Zitos tėtis – aut. past.), liko su tėvais ūkyje. Jis Antanašės kaime mokėsi staliaus amato, darė spintas, stalus, kėdes, net karstus. 1935 m. vedė Grasildą Bliudžiūtę iš Sniegių, ūkininkavo ir augino vaikus. Visa senelio žemė – 22 ha atiteko jam. Kada brolis Ignotas buvo ieškomas „už politiką“, Kostas buvo suimtas ir Lukštuose tardomas, kad pasakytų, kur Ignotas. Bet jis nežinojo ir buvo mušamas. Karo metais Obeliuose Kostas buvo kraštiečių įduotas ir uždarytas išvežimui į Vokietiją darbams. Išgelbėjo tik žmona ir sesuo, „suminkštinusios“ sergėtojus lašiniais. Kostui grėsė ir išbuožinimas, nors tai buvo ne jo vieno, bet ir tėvų žemė. Gal dėl to jis įstojo į partiją ir gal dėl to buvo paskirtas pirmu kolūkio pirmininku. Pamenu, kad mama, pergyvenusi dėl to meto apkalbų, sakė, kad tėtis tikrai neėmė sau išvežtųjų turto, neskundė tų, kurie slapstėsi. Visada jis buvo ramus, mažakalbis, darbe neskubrus, bet kruopštus, auklėjo vaikus savo pavyzdžiu, o nusikaltus užtekdavo jo griežtesnio žvilgsnio, vieno kito žodžio.  
1985 m. šventėme tėvų vedybų auksinę sukaktį, susirinkome visi 10 vaikų su šeimomis. Iš mūsų, vienuolikos Kosto vaikų, nebėra dviejų: Danuko, kuris nuskendo būdamas šešiolikos, ir vyriausiojo Mato, mirusio nuo infarkto. Matas, dar būdamas moksleivis, gal antras kaime sumeistravo radiją. Vėliau jis tapo telefono ryšių specialistu, 7 metus ištarnavo armijoje. 
Zita, šio metraščio apie Laucių šeimą autorė, studijavo vokiečių kalbą. Sukūrus šeimą mokslus teko nutraukti ir grįžti į Rokiškį. Ji įsidarbino Rokiškio sūrių gamykloje, dirbdama mokėsi ir įgijo ekonomistės specialybę. Įmonėje ekonomiste ji išdirbo 23 metus, įmonę reorganizavus į akcinę bendrovę „Rokiškio sūris“, Zita dirbo revizore, paskui iki pensijos – archyvo vedėja. Zita parengė knygą – gamyklos istoriją. Su vyru Ramučiu Stalausku ji užaugino tris vaikus: sūnų Gintarą ir dukras Domantę ir Novilę. 
Kaimo atmintis
1992 m. rugpjūčio 2 d. Lukštų klebonas pašventino Kirkūnų kaimo Jaunimo kryžių, grąžintą į senąją vietą, ir Atminimo paminklą, pastatytą  žuvusiems per okupacijas kaimo vyrams.
Atstatymą ir paminėjimą organizavo ir daugiausia dirbo Antanas Garuolis, patarimais prisidėjo  Jonas Čelkis, talkininkavo ir prisidėjo Juozas Vedeika, Vincas Skeivalas ir Antanas Vedeika, pinigų aukojo ir kiti kaimo gyventojai. Šventėje Kosto Laucės („Matuko“) dukra Zita Laucytė-Stalauskienė  perskaitė savo kūrybos eilėraštį.    
            
SUGRĮŽUS
Sustojo kryžius 
Kaimo kryžkelėj ir laukia…
Ramiai nuo jo į keturias šalis
Kirkūnų  kaimo beržynėliai 
                        ir  arimai plaukia…
Ten buvo pievos –
Bačkupys, ten   Baltupys,
Kapinėse senose ošia medžiai…
Seniai nedrumsčia nieks ramybės
                        gulintiems po jais…
Apsamanoję kryžiai 
                      rymo tik bežadžiai,     
Vis laukdami –  atmins, gal kas ateis…
O  vieškeliai – į keturias šalis. 
Ten pro ulyčią iš Obelių
Gal iš Škapliernos atlaidų?
Čia pro Vedeką  į Lukštus 
                       pro Sniegius 
 ir per Vabolius, kaip šiandien…
Į  Parcinkulius, kasmet, kaip visados …
O ten keliai pro Baltupį 
                 link Rokiškio vingiuoja, 
Lineiką  Mataušo kermošiun 
nešdami…
Dabar  gi ne lineikom –  
žiguliais važiuoja,
Ne „kiškio pyragus“ – 
„kramtoškę“ veždami.
Praūžė vėtrų daug, audrų pasaulio, 
Palaužė medžių daug, išretino ir mus…
Neduota žmogui juk gyvent su saule…
Jauni ateina, išeina bočiai jau 
į amžinus namus…
Kiek mūsų brolių, sesių ilsisi atgulę,
Kiek neatėjo, neateis, drauge 
neuždainuos…
Kas suskaičiuos, kiek mūsų 
iš Kirkūnų? 
Kiek su mumis širdim, ar bent sapnuos?
Kiek būta čia Kirkūnų kaimo gryčių
                               šiaudų stogais,
Kiek krykštauta vaikų,
Kiek į galulaukes išėjo iš ulyčios, 
Kiek į pasaulį išskubėjo 
vingiuotuoju taku –
Kažkas Amerikas, Brazilijas net siekė,
Kieno kauleliai Sibiro keliuos,
Kas iš namų tarsi atriektos 
duonos riekės
Išėjo laimės sau kitur ieškot, savos 
dalios.
Išėjęs nematei, kaip medžiai lūžo, 
griuvo,
Dejuodami, kaip žmonės, 
nukirstom šakom,
Kaip kilo iš sodybviečių senų 
                                 ugnies liežuviai,
 Ir kai ėjo technika laukais
ir nykuma širdim…
Kai sugrįžti po ilgo metų kelio,
Jau regis kaimas lyg ir nebe tas…
Neliko beržynėlių, gryčios vos
 tik kelios,
Tik kryžkelėje kryžius vėl tas pats.
Šiandien mes čia, visais keliais pargrįžę, 
Ieškokim atminties, takų mielų, senų…
Sustokim atmintim ir 
susiglauskime širdim prie kryžiaus,
Pabūkime ilgiau, ateikime dažniau
Atsigaivint gimtinės žemėje 
savų šaknų…                                                        
Bus daugiau

Parengė Aldona MINKEVIČIENĖ

Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Komentarai
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus

Rekomenduojami video: