blank
Festivalio organizatorių archyvo nuotr.

Ar nebus paskutinį kartą?

Prieš keletą savaičių Rokiškio kultūros centro direktorė Vaiva Kirstukienė svarstė, kad šių metų „Startas“ gali tapti ir paskutiniu dėl žiūrovų stygiaus. Tačiau organizatorė Birutė Bagdonienė neabejoja, kad šiuolaikinis menas prisijaukins publiką, ras ir sukurs savo tradicijas Rokiškyje. „Žinoma, toks menas gali tapti mūsų miesto vienu iš pritraukiančių ženklų. Akivaizdus pavyzdys – Žagarės (Joniškio r.) Paribio šiuolaikinio meno festivalis („Zagare Fringe Festival“), kuris sėkmingai gyvuoja, pritraukia nemažai dalyvių. Šiuolaikinis menas nebėra sutelktas Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje, nebėra sutelktas kažkokioje vienoje institucijoje. Šiuolaikinis menas yra labai įvairus ir daugiasluoksnis. Jis sparčiai kinta, nuolat sąveikauja su socialine, politine, kultūrine terpe, maišosi su tradiciniais įprastais dalykais, yra įgavęs įvairiausių pavidalų, funkcionuoja lygiagrečiai įvairiose Lietuvos vietose įvairių iniciatyvų dėka. Daugeliui atrodo, kad šiuolaikinis menas klesti tik didmiesčiuose. Meno sklaida priklauso nuo pačių žmonių, nesvarbu, ar tai miestas, ar miestelis, svarbu yra žmonių noras ir iniciatyvos. Daug kas priklauso nuo žmonių, kurie tą meną palaiko. Ir nesvarbu, kur jie gyvena“, – sakė B. Bagdonienė. Žiūrovams užsiauginti, jos nuomone, labai svarbu ir edukacija. Šiemet, anot B. Bagdonienės, tokios edukacijos planuojamos net tėveliams su kūdikiais.

Kas bus festivalyje šiemet

B. Bagdonienė sakė, kad Šiuolaikinio šokio asociacija (ŠŠA) vyresniųjų klasių moksleivius pakvies dalyvauti interaktyviose pamokose, kurios padės susipažinti su šiuolaikinio šokio žanru, jo kūrėjais ir organizacijomis. „Pamokų tikslas – ne tik pristatyti šią šokio sritį, bet ir sudaryti galimybes per improvizacines užduotis praktiškai patirti šiuolaikinio šokio kūrybines galimybes.

Visa tai moksleiviams pristato ŠŠA narys – šokėjas, choreografas Paulius Prievelis, kurio pamokoje bus ir teorijos, ir vaizdo medžiagos, ir čia pat atliekamų kūrybinių užduočių“, – sakė organizatorė.

Spektaklį atveš kraštietis Darius Rabašauskas

Nors „Starte“ daug dėmesio skiriama šiuolaikiniam šokiui, tačiau žiūrovų laukia ir kitokia kūryba. Pavyzdžiui, spektaklis „4 Mortos“, kurį Kauno miesto kameriniame teatre režisavo kraštietis Darius Rabašauskas. „4 Mortos“ – vakarėlis su mirtimi, paremtas lietuviška mitologija, folkloru. Tai žaidimas-ritualas, kuris sugrąžins iš feisbukinės egzistencijos į gamtos duotą prigimtį.

„Mirties alsavimas – natūralus ir įprastas. Visi kada nors mirsime. Tačiau į mirtį reikia žvelgti ne su baime, o iš linksmos, šviesios pusės. Mirtis nėra pabaiga“, – sako spektaklio režisierius D. Rabašauskas. Pagrindinė spektaklio idėja, jo žodžiais, – ritualinį folklorą sujungti su šiandienine kasdienybe, šiuolaikinį humorą – su tautosakiniu humoru, šimtmečiais meistriškai įžeminusiu mitinius išgyvenimus.

Trumpo metražo filmai, kurie klausia „kodėl?“

Atskira „Starto“ scena skirta trumpo metražo filmams. Anot B. Bagdonienės, tai yra eksperimentiniai filmai, dažnai pasakojamos visiems suprantamos istorijos, tik jose svarbesnis klausimas – ne kas tai yra, bet kodėl taip yra. Autoriai kelia klausimų, ieško priežasčių, padeda žiūrovui išgyventi savo būsenas ir patirtis, konkretų laiką ir aplinką.

Visa tai galėsite pamatyti šiuose trumpametražiuose filmuose Rokiškyje:

„Ma 108“ (režisavo Erika Vizbaraitė) – tai šokio filmas, kurio kūrimas vyko pamažu, per skirtingus patyrimus ir raiškos formas. Ma – japonų kalbos kilmės žodis, reiškiantis tuštumą, erdvę, tarpą, pauzę. 108 – kasdienė nusilenkimų praktika, apie kurią, kaip apie ašį, susivėrė šokio filmo epizodai, nes nusilenkti – tai atsiduoti, paaukoti savo ego, pasitikėti, atsiprašyti. Šis šokio filmas – tai išjudinta tyla, įžodinti regėjimai, įvaizdintos nuojautos.

„Shambhala“ (režisavo Kristaps Opincāns) – tai ribinių Rygos erdvių tyrinėjimas. „Filmo dokumentiniai subjektai žymi specifinius mitologinius archetipus ir konstruoja savo savarankiškus pasakojimus, atverdami slaptą pasaulį, egzistuojantį visai šalia mūsų, uždengtą nuo kitų akių“, – taip jį pristato autoriai.

„Hunting Day“ (režisavo Ivo Skanstiņš) – veiksmo, juodo humoro komedija apie tai, kaip po brakonieriavimo pabėgimo medžiotojas rastas negyvas miške, jo dukra ir psichiškai nesveikas sūnus imasi ieškoti tiesos ir siekia atkeršyti žudikui.

„Apnea“ (režisavo Erika Vizbaraitė) – eksperimentinis filmas. Pirminis šio darbo tikslas buvo tyrinėti judesį po vandeniu, „tačiau pats vanduo bei jo patyrimas atvėrė žmogaus fiziologinių, psichologinių bei emocinių būsenų temas, kurios ir tapo tyrimo esme – santykių tarp žmonių tema prasiplėtė iki santykio su pačiu savimi, gebėjimo sulėtėti ne tik vandenyje, bet ir gyvenime ir tiesiog leisti sau būti, išbūti“. Kūrėja teigia: „Kai esi giliai po vandeniu – atsiriboji nuo viso išorinio pasaulio, lieki tik tu ir vanduo. Ir tuomet išgirsti savo fizinį kūną, visus pojūčius, išgirsti savo mintis – tampi permatomas, kaip ir vanduo. Įvyksta magiškas momentas – tarsi išnyksta ribos tarp tavęs ir vandens, sunku nusakyti, kur jis baigiasi, ir prasidedi tu. Esi laisvas – esi savimi.“

Orientuoti į judesį

Numatyti ir mokymai ikimokyklinio ugdymo pedagogams. Juos ves meno pedagogų ir teatro kūrėjų šeiminis duetas Ieva Jackevičiūtė ir Raimondas Klezys. Anot B. Bagdonienės, pora augina tris vaikus, tad kūrybinės ir pedagoginės veiklos kryptis pasirinkta neatsitiktinai. Ieva baigusi baleto mokyklą, vėliau vaidybos studijas ir teatro edukologiją, šiandien doktorantūroje gilinasi į spektaklių kūrimo vaikams ypatumus, veda kūdikiams ir vaikams ankstyvojo meno pamokas, rengia mokymus pedagogams, režisuoja spektaklius.

Meistriškumo pamokas „Kūrybiško kūno anotomija“ festivalyje ves ir lektorius Marius Pinigis bei „Nuepiko“ šokio trupės nariai. Anot B. Bagdonienės, jų seminaras orientuotas į judesį apskritai. „Seminaras – labai intensyvus, apims ir fizinę kūno parengtį, kūno dalių pajautimą, artikuliavimo galimybes nuolat kintančioje dinamikoje“, – sako organizatoriai.

Ne tik pamokos

Seminarų lektoriai į Rokiškį atveš ne tik pamokų, bet ir spektaklių. „Jau geriau būčiau negimęs“ – tai aktoriaus Raimondo Klezio monospektaklis pagal paties parašytą pjesę ir autorines dainas. „Kūrinyje gvildenamos temos, kurios įkvėpė karantino metu – nedarbas, religija ir santykiai. Kiekvienoje scenoje kritiškai, aštriai, satyriškai analizuojamos šios temos, kartais darant išvadą, kad gal „jau geriau būčiau negimęs“. Tekste nuskamba asmeninės patirties bei patarimų pasidalinimai, kurie aktualūs ir universalūs kiekvienam susidūrusiam su karantino iššūkiais“, – taip šią festivalio dalį pristato organizatoriai.

Šoks trupė NUEPIKO

Šokio spektaklį „Perdegimas“ „Starto“ scenoje šoks trupė NUEPIKO.

Trupės „Nuepiko“ įkūrėjai Marius Paplauskas, Marius Pinigis ir Andrius Stakelė, matydami „perdegusius“, pervargusius žmones, pagal asmenines patirtis, naujausiame savo kūrinyje imasi tyrinėti ir menine kūno kalba interpretuoti „perdegimo“ reiškinį. Autoriai šokio spektaklyje pakyla aukščiau nei asmeninės žmogiškos patirtys ir kalba apie „perdegimą“ globalesniame lygmenyje.

Garsas ir eksperimentai

Rokiškio aerodromo angare „Starto“ žiūrovų laukia ir ne vienas garso performansas.

Gintautas Rožė – kompozitorius ir atlikėjas – pristatys debiutinę programą „Dense“ – ritminę kompoziciją, sukurtą naudojant vintažinius sintezatorius ir autorinius aplinkos įrašus. „Garsinės kūrinio dalies atspirtis – įvairių pasaulio tautų ritualinės muzikos jungimas į visumą elektroninės muzikos forma. Programos fragmentas buvo atrinktas į Lietuvos muzikos informacijos centro rinktinę „Note Lithuania 2021“, skirtą pristatyti Lietuvos kūrėjus užsienyje“, – sakė B. Bagdonienė.

Garso performansui „Ambient“ bus atlikta ambientinės (atmosferinės) muzikos programa. „Meditatyvus pasirodymas skirtas sulėtinti laiką ir pasinerti į momentinę garsų tėkmę“, – sakė organizatorė. Projekto autorius – kompozitorius ir elektroninės muzikos atlikėjas Gediminas Jakubka.

„Rokiškio aerodromo angare laukia ir eksperimentinės elektroninės muzikos performansas „Menotyra“. „Alchemikai“ – elektroninės muzikos puoselėtojai ir skleidėjai, nusistovėjusių naktinės kultūros stereotipų griovėjai, futuristinių „kelionių“ organizatoriai ir kūrėjai – savo kūryba siekia prilyginti elektroninę muziką bet kuriai kitai meno formai, pasitelkdami šviesų instaliacijas, kvapus ir gilų elektroninį skambesį. Elektroninė muzika šiuo atveju atlieka sielos higienos funkciją, yra raktas į vidų“, – sakė B. Bagdonienė. Vakarui prie „Alchemikų“ komandos prisijungs Simas Boo, Senkala ir Benas Pociūnas. Jie ir atliks trijų skirtingų dalių performansą „Menotyra“.

Rokmelsta
Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments