Olia Samėnienė (kairėje) ir Jolanta Augulienė. J. Kačerausko ir asmeninio archyvo nuotr.

Smunkantis raštingumas

„Pasak UNESCO, raštingumas yra gebėjimas atpažinti, suprasti, interpretuoti, kurti, bendrauti, skaičiuoti ir naudoti atspausdintus bei parašytus duomenis įvairiose situacijose“, – pasakoja Rokiškio Juozo Tūbelio progimnazijos pradinių klasių mokytoja, rajono pradinių klasių mokytojų metodinio būrelio pirmininkė Olia Samėnienė. Dažnas šiuolaikinis vaikas geba tai daryti, tik kitomis priemonėmis, kitokiais būdais, kitu tempu nei seniau. Ar smunka raštingumas? Mokytojos nuomone, taip, smunka. O priežasčių yra labai daug: keičiasi visuomenės prioritetai, vertybės, dalis šeimų ,,nedraugauja“ su knyga, nepakankamai kalbama, diskutuojama, vaikų skurdus žodynas, jie negeba vaizdžiai pasakoti, sunkiai sukaupia dėmesį, nori greito ir be pastangų rezultato, jaučiama priklausomybė išmaniesiems įrenginiams.

Mokinių rašiniuose nebelieka taškų ir raidžių š, ž

Paprašyta pakomentuoti gimtosios kalbos vartojimo situaciją tarp vyresnių mokinių, Jolanta Augulienė – Rokiškio Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja – pasakojo: „Anksčiau lietuvių kalbą draudė svetimi, dabar patys ja nebesirūpiname: mūsų kalboje įsigali svetimžodžiai ir kitokia nenorminė leksika. Mokiniai neberašo taškų ant ė, nebededa paukščiukų ant ž, š. Tai, ko gero, lemia įprotis rašyti trumpąsias žinutes – stengiamasi kuo greičiau. Deja, greitai – nebūtinai gerai, nes susiformavęs įprotis pereina ir į rašinius. Labai liūdna skaityti ,,šveplus“ (be š, ž) žodžius, kai nebepaisoma skyrybos ženklų, tačiau mes, mokytojai, stengiamės, kad situacija gerėtų.“

Greta ŠLIURPAITĖ

Išsamiau skaitykite „Gimtajame…“

azija

1
Rašyti komentarą

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Petras Recent comment authors
  Subscribe  
Naujausius Seniausius Įvertinimą
Informuoti apie
Petras
Petras

Bet,palaukite,gerbiamieji,yra mokytojų,kur knygų neskaito,ir vaiko lietuvių kalbos balai vertinami,ne ,pagal vaiko mokamą lietuvių kalbą,nepasant ,to,kad ,tas vaikas,tikrai moka,o dar,ir apie,tai,kad pvz.mokosi ,koks nors mokytojo vaikas,ir,jam rašo ,,gerą,,balą,kiti mokiniai,gi nemato ,ką įrašė tas mokytojas…Kai kuriose Rokiškio raj.mokyklose žìūrima,koks yra tėvų prioritetas,ar ,,namą turim,ar pàžystami su vadovybe…tai yra realybė.