blank
Rasa Keliuotytė

Šią savaitę visi pagrindiniai Lietuvos naujienų portalai pranešė išjungiantys komentarus po publikacijomis apie skiepus. Tai savanoriškas nepriklausomos ir socialiai atsakingos žiniasklaidos žingsnis. Taip pasielgta įvertinus užsienio šalių patirtį, siekiant užkirsti kelią skiepų priešininkų skleidžiamai bauginančiai, mokslu nepagrįstai informacijai, įvairioms sąmokslo teorijoms, kurios gąsdina žmones ir skatina priimti sprendimus nesiskiepyti, galų gale siekiant užkirsti kelią neapykantos kalbai ir visuomenės susipriešinimui. Prie šios iniciatyvos prisijungė ir www.grokiskis.lt

Kodėl? Todėl, kad tai atspindi mūsų bendrąją žurnalistinę etiką. Mes gerbiame pasirinkimų ir žodžio laisvę, bet manome, kad nedera ja naudotis melagingos informacijos, pykčio, neapykantos, visuomenės psichologinio susipriešinimo sklaidai.

Deja, skiepų priešininkų leksika sklidina pykčio, nukreipto prieš kitaip mąstančius, noro gąsdinti, bauginti ir taip paveikti kitų pasirinkimus skiepytis. Juk Lietuvoje pasiskiepijusieji nesispjaudo drakono ugnimi, atvirkščiai, dauguma teigia, kad skiepijosi ne tik dėl savo saugumo, bet ir iš patriotizmo, noro, kad kuo greičiau VISI grįžtume į įprastinį gyvenimą.

Ir palyginimui įdomus faktas – Latvijoje sparčiai blogėjant situacijai dėl COVID, kur nesiskiepijusiųjų procentas didelis, pasiskiepiję žmonės dėl griežto karantino pyksta ne ant valdžios, kaip būna Lietuvoje, o ant nesiskiepijusios visuomenės dalies.

Neturiu tikslo agituoti prieš skiepus ar už skiepus – tai mūsų teisė rinktis. Tik manau, kad apie savo pasirinkimus dera kalbėti etiškai.

Štai čia ir slypi kita reikalo pusė – visagaliai reitingai, kuriems neatsispiria informacijos sklaidos kanalai. Niekam ne paslaptis, kad pataikavimas žemiems žmogaus prigimties instinktams, neapykantos, patyčių kalba visuomet sulaukia daugiau dėmesio – bent jau trumpalaikio, kartu ir aukštesnių reitingų. Ar visuomet tai galima pateisinti? Ar dėl aukštesnių reitingų etiška skatinti visuomenės susipriešinimą sudėtingu metu? Ar etiška dalintis barbariškais papjautų ir išmėsinėtų gyvūnų vaizdais? Ar dėl reitingų verta nusispjauti į žmogaus privataus gyvenimo, kuris apima ir asmens sveikatą, konfidencialumą?

Rokiškyje matėme tokių pavyzdžių, kai per socialinius tinklus ir vietinės žiniasklaidos kanalą buvo pamintos asmenų teisės į privatumo išsaugojimą – informacijoje apie jaunus rokiškėnus, patekusius į kraupią avariją Olandijoje, be jokios būtinybės buvo pasidalinta jų sveikatos būkle, diagnoze, prognoze.

Tokia informacija ne tik neetiška minėtų asmenų ir jų artimųjų atžvilgiu, bet nusižengia įstatymams. Teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą kiekvienam piliečiui garantuoja Lietuvos Respublikos Konstitucija, Civilinis kodeksas, kiti teisės aktai. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 52 straipsniu, informacija apie asmens sveikatą yra konfidenciali ir ją skelbti draudžiama. Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo 8 straipsnyje nustatyta, kad visa informacija apie paciento buvimą sveikatos priežiūros įstaigoje, gydymą, sveikatos būklę, diagnozę, prognozes ir gydymą, taip pat visa kita asmeninio pobūdžio informacija yra konfidenciali ir gali būti suteikta kitiems tik turint raštišką asmens sutikimą. Informacija apie asmens sveikatą lieka konfidenciali ir po paciento mirties.

Konfidencialumas – vienas iš svarbiausių medicinos etikos principų, kurio laikomasi nuo Hipokrato laikų. Deja, visagalių reitingų laikais galima spjauti ir į šį pamatinį principą. Visi suprantame, kad daug kam „saldu“ mėgautis kitų privataus gyvenimo detalėmis, kol tai nepaliečia jo paties. Tokia informacijos sklaida visuomet sulauks daugiau dėmesio, kaip ir barbariški vaizdai, smurtas, patyčios, neapykantos kalba. Garsiai tą sunku pripažinti, bet matau skaitomumą. Kodėl taip yra? Sunku pasakyti, čia kita tema ir ja pasisakyti galėtų psichologai, aš matau tik reitingus, tačiau nemanau, kad turime vadovautis tik jais. Tuomet blogiui plisti pilnai atvertume vartus.

Kartu esu įsitikinusi, kad mūsų skaitytojai ir mūsų visuomenė nėra nei „buduliai“, nei „dunduliai“ ir puikiai atsirenka, kas yra kas.

gimtasis straipsniai
Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments