Pirmosios vietos laimėtojus (iš kairės) Austėją Kiliutę
Pirmosios vietos laimėtojus (iš kairės) Austėją Kiliutę

Daugelio jaunų, naujovėms imlių žmonių širdyje degančią verslumo ugnelę kursto drąsa, smalsumas, optimizmas, kūrybiškumas, entuziazmas ir noras išbandyti save. Verslo pagrindus sužinome mokykloje, kolegijose, universitetuose, tačiau pats geriausias mokytojas – praktika. Kaip savarankišką veiklą paversti patrauklia karjeros galimybe, kaip įgauti įgūdžių, kurie virstų sėkmingai veikiančiu verslu? Bent iš dalies užpildyti šias spragas Kamajų krašto jaunimas galėjo simuliaciniame žaidime „Rinkos užkariavimas“.

Grėsminga ir nepastovu?

Ne kartą teko girdėti skeptiškas jaunų žmonių mintis: „Niekad negalvojau apie savo verslo kūrimą. Tam reikia krūvos pinigų, geros idėjos, nebijoti rizikos ir pasiryžti atsakyti ne tik už save, bet ir kitus. Grėsminga ir nepastovu…“  Dalis pesimistiškai nusiteikusių jaunuolių ieško sotesnio duonos kąsnio emigracijoje arba renkasi samdomą darbą Lietuvoje.

Apklausų duomenimis, 14 proc. šalies jaunimo bandė imtis nuosavo verslo, 16 proc. svarsto tokią galimybę, o kiti laukia darbo pasiūlymų.  Užsienio valstybėse situacija kitokia: Šiaurės Amerikoje apie nuosavą verslą rimtai svarsto 80 proc. jaunų žmonių.

Kamajų A. Strazdo gimnazijos ekonomikos ir verslumo mokytoja Daiva Mickūnienė teigė, jog pagrindinės mokyklos 9 ar 10 klasėje privaloma viena ekonomikos ir verslumo pamoka per savaitę. Pagrindinis šio mokomojo dalyko tikslas – kryptingai ugdyti mokinių verslumo gebėjimus tam, kad jie galėtų tinkamai orientuotis ir sėkmingai veikti nuolat kintančioje ekonominėje aplinkoje. Mokantis verslumo labai svarbu ir mokinio motyvacija, nuostatos kūrybiškai bei atsakingai pradėti ir užbaigti darbą, savarankiškumas atliekant ir individualias, ir grupines užduotis.

„Nedrįsčiau teigti, kad mokinių verslumas gerokai padidėtų, jei privalomų ekonomikos ir verslumo pamokų būtų daugiau. Yra tikrai daug kitų galimybių – būreliai, jaunimo organizacijos, savanoriška, projektinė veikla… Tereikia norėti tomis galimybėmis pasinaudoti! Man, kaip mokytojai ir projektų vadovei, džiugu matyti, kaip praktinėje veikloje atsiskleidžia nauji talentai, auga atsakingi, kūrybingi, savarankiški, iniciatyvūs žmonės. Didžiuojuosi savo mokiniais, aktyviais projektų, akcijų rengėjais ir vykdytojais, kurie kuria ir dalinasi“, – sakė D. Mickūnienė.

Kamajiškiai mokėsi užkariauti rinką

Lietuvoje taip pat yra verslaus jaunimo, tačiau jiems trūksta informacijos, kaip savarankišką veiklą paversti patrauklia karjeros galimybe. Kaip, kas ir kodėl vyksta versle? Atsakymus į šiuos klausimus Kamajų krašto jaunimui pasiūlyta sužinoti žaidžiant simuliacinį žaidimą „Rinkos užkariavimas“. Jį pasiūlė  VšĮ „Versli Lietuva“ atstovė Rokiškio regione Ina Smalinskienė.

Dalyviai rinkosi Kamajų gimnazijoje. Jaunimas, susiskirstę į 12 komandų, kiekvienoje po tris narius, imitavo gamybines įmones, gaminančias inovatyvų IT aparatūrinės įrangos produktą-stalelį. Kompanijų parduodami gaminiai – panašūs, bet ne identiški produktai. Žaidimo pradžioje klientai visų gamintojų gaminius vertina vienodai, o įmonės savo veiklą pradeda vienodomis sąlygomis.

Žaidimas žaidžiamas periodais, kiekviename jų kompanija turi priimti 6 sprendimus: keisti gaminio kainą, gamybos apimtį, investuoti į reklamą, įrengimus, kokybės gerinimą ar rinkos vystymą. Trūkstamų lėšų įmonės gali skolintis iš banko. Jei kompanija įsiskolina ir negali finansuoti savo sprendimų, skelbiamas bankrotas. Po kiekvieno periodo kompiuterinė programa sugeneruoja rezultatą, pateikia ataskaitas tam, kad komandos galėtų įvertinti situaciją ir priimti kito periodo sprendimus.

Apie būdus uždirbti pelną

Kamajiškiai pasirinko 10 etapų. Po kiekvieno jų pasirodantys rezultatai vienų komandų narius liūdino, kitų – džiugino, azartas nuolat augo, nes visi norėjo kilti aukštyn, laimėti. Žaidimo kuratorius VšĮ „Verslo iniciatyva“ direktorius Darius Karaša patarinėjo komandoms, kaip vystyti verslą: „Nelaikykite sandėliuose daug žaliavų, nes tai kainuoja. Gerai pagalvokite apie kainų politiką: vartotojai yra jautrūs kainos pokyčiams, verslininkai nori žaisti mažomis kainomis, tačiau kartais negali pagaminti reikiamo prekių kiekio. Ieškokite būdų, kaip daugiau uždirbti pelno ir užkariauti rinką “, – prieidamas prie komandų aiškino D. Karaša.

Jis žaidėjams siūlė atkreipti dėmesį į produkto kokybę: investuojant į ją didinamas klientų lojalumas produktui, o reklamai išleidžiami pinigai padidins einamojo periodo produkto paklausą, tačiau vėliau įtaka mažės. Žaidėjai turėjo įvertinti turimas apyvartines lėšas: trūkstant jų, žaidime automatiškai nebegalima priimti sprendimų.

Pastebėjęs, jog atsirado nestabiliai žaidžiančių komandų – tai kylančių į viršų, tai staigiai besileidžiančių žemyn, kuratorius sakė, jog tai signalas, kad jaunieji verslininkai atsipalaiduoja ir pradeda spėlioti. Tikrajame versle tokie žingsniai gali būti labai skausmingi. Pirmaujančių komandų nariams D. Karaša patarė: „Neužmikite ant laurų…“

Pirmiausia – kokybė

Pasibaigus 10-ajam etapui paaiškėjo, jog daugiausia pelno uždirbo ir pirmą vietą laimėjo Austėja Kiliutė, Darius Meliūnas ir Vytautas Dulkė. Jų sėkmės formulė: iš pradžių nemažai lėšų investavo į produkto kokybę, tai jiems užtikrino gamybos apimtis ir klientų lojalumą. Jiems įteikti MP grotuvai su vieno žinomiausių lietuvių verslininko ir investuotojo Iljos Laurs knygos „Verslas naujai“ įrašu.

Antroje vietoje likę Aistė Jasiūnaitė, Deividas Skavičius ir Vaidas Macijauskas sakė esantys labai patenkinti rezultatais. Mat pirmąjį etapą – dešimt periodų – jie baigė tik penkti, po to palaipsniui kilo aukštyn. „Pristigo laiko, gal būtume ir nugalėję“, – juokėsi V. Macijauskas. „Žaidžiant visus pagavo sportinis azartas. Buvo įdomu stebėti pokyčius rinkoje bei didėjančią konkurenciją. Kadangi ekonomikos pamokų paskutinį kartą klausiausi 10 klasėje, šiandien sužinojau naujų dalykų ir pagilinau savo žinias“, – pridūrė D. Skavičius.

Trečiąją vietą užėmusių merginų trijulė – Miglė Čypaitė, Simona Šeputytė ir Sandra Macijauskaitė –  taip pat džiaugėsi sužinojusios daug verslo gudrybių.

Atsiliepimai

Rugilė KUBILIŪTĖ

Man labai patiko galimybė išbandyti viską praktiškai, nebuvo vien sausa teorija.

Vita VIGĖLYTĖ

Pasijutome lyg turėdami firmą ir priimdami svarbius sprendimus!

Gintarė MATUZONYTĖ

Labai patiko, nes išmokau daug dalykų, kuriuos galėsiu panaudoti gyvenime. Tik iš pradžių gal nereikėjo tiek daug šnekėti, nes viską supratau, kai pradėjome žaisti.

Martynas TUMAS

Buvo įdomu pasijusti kompanijos vadovu. Išmokau verslo valdymo pagrindų. Tikrai naudinga simuliacija.

Lina BIMBAITĖ

Man patiko, nes nebuvau dalyvavusi tokio tipo žaidime. Pradėjau geriau suprasti visas sąvokas, susijusias su verslu. Iš pradžių mano komanda buvo trečia nuo galo, bet žaidimo pabaigoje pakilome į šeštąją vietą iš dvylikos.

Paulina LAŠAITĖ

Tikrai labai įdomus ir naudingas simuliacinis žaidimas. Nors iš pradžių buvo sunku suprasti, ką reikės daryti, bet vėliau pagavo azartas, atsirado noras mąstyti, kaip ir ką reikia daryti, kad įmonei sektųsi. Manau, mano komandai pavyko užkariauti rinką, nors žaidimo ir nelaimėjome.

Lauryna DALMOTAITĖ

Labai puikus renginys! Nesigailiu, kad nėjau į matematikos pamoką, nes ir čia reikėjo pakankamai skaičiuoti. Puikus, protingas, draugiškas lektorius padėjo sunkiose situacijose. Dalyvaudama šiame renginyje įgavau naudingos patirties.

Samanta KRIUKELYTĖ

Neįkainojama patirtis. Labai geri įspūdžiai. Panašu, jei turėčiau įmonę – nebankrutuočiau.

Arnas ZOLUBA

Teorinė dalis buvo truputį per ilga, bet žaidimo eiga kompensavo visas neigiamas emocijas. Man patiko rizika ir pinigai (nuskambėjo kaip pokerio profesionalo posakis – aut. past.).

Komentaras

Olivija SARANIENĖ

Kamajų Antano Strazdo gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Mokinių verslumo kompetencijos ugdymas mūsų gimnazijoje tampa vis svarbesnis – stengiamės pasinaudoti visomis progomis ir galimybėmis tą daryti. Kasmet mokykloje rengiamos karjeros dienos, jų metu viešinamos buvusių mokinių sėkmės istorijos, susipažįstama su įvairių profesijų atstovais. Turėdami galimybių, mokiniams organizuojame mokymus apie tikslų siekimą ir motyvaciją, savęs pažinimą ir mokėjimą veikti komandoje.

Verslumo kompetencijai ugdyti skirtas ir naujausias mūsų tarptautinis strateginių partnerysčių projektas, kurį parengėme kartu su Rokiškio rajono savivaldybe ir partneriais Bulgarijoje. Jei projektas bus finansuojamas, verslumo idėjos peržengs dviejų valstybių sienas ir labai papildys turimas ugdymo galimybes.

Dalia Zibolienė

Subscribe
Informuoti apie
guest
0 Komentarai
Įterpti atsiliepimai
Žiūrėti visus komentarus

Rekomenduojami video: